I SOCIÁLNÍ ZÁZEMÍ ZAMĚSTNANCŮ MÁ SVÁ PRAVIDLA
Zaměstnavatel musí svým zaměstnancům zajistit pro jejich práci adekvátní prostředí. Mimo jiné i sociální zázemí. Základní legislativní rámec pro hygienické zázemí staveb vymezuje vyhláška č. 268/2009 Sb. O technických požadavcích na stavby, konkrétní požadavky na sociální zázemí pro zaměstnance najdeme v Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., které stanovuje podmínky ochrany zdraví při práci.
Toto nařízení mimo jiné uvádí, že na pracovišti do pěti zaměstnanců lze mít jeden společný záchod, pak už musí být oddělené pro ženy a muže. Počet mís je zde rovněž stanoven a to v závislosti na počtu zaměstnanců. Pro prvních 10 žen a 10 mužů je potřeba vždy minimálně jeden záchod. Pak se požadavky s přibývajícím počtem zaměstnanců upravují dle jejich počtu.
Zřejmě největším oříškem pro mnohé zaměstnavatele je, dodržení vzdálenosti záchodu od jednotlivých pracovišť. Záchod totiž smí být od pracoviště vzdálený maximálně 120 metrů, případně jen 75 metrů při ztíženém přístupu (například při chůzi do kopce či nerovnosti povrchu, při chůzi po schodech apod.). A to může být v některých velkých halách a provozech opravdu problém.
Stejné nařízení dále uvádí, že prostor sanitárního zařízení musí mít výšku nejméně 230 cm a pokud je jeho plocha větší než 30 m2, musí být vysoký nejméně 250 cm.
Neméně důležité jsou i šatny, které musí být zřízeny pro zaměstnance, pokud musí nosit pracovní oděv a nemůžou se z hygienických, epidemiologických nebo jiných důvodů převlékat v jiném prostoru. Mezi sociální zařízení patří i případné sprchy pro zaměstnance. I zde platí pravidla a nelze je například zřizovat bez přímé vazby na šatny.
Na dodržení požadavků dohlíží příslušná hygienická stanice, jejíž pracovníci schvalují i projektovou dokumentaci stavby nebo rekonstrukce.
(SNO)